We zijn allemaal onderdeel van een systeem (Systeemtheorie)

Het ene probleem gedrag is het andere niet. Daarmee wil ik zeggen dat de ene leerling met ADHD niet hetzelfde gedrag hoeft te vertonen als de andere leerling met ADHD. Dit gedrag is afhankelijk van de relaties die het kind onderhoud in zijn omgeving. De sociale context speelt een hierbij belangrijke rol. ADHD gedrag is dus niet per definitie hetzelfde en het bieden van handvatten is daarom nuttig maar niet altijd een oplossing voor het probleem gedrag.

 

Om passend te handelen bij complex gedrag is het dus aan te bevelen om de gehele context te betrekken bij het vinden van een gepaste interventie voor de leerling. Of misschien eigenlijk wel een passende interventie voor het complexe gedrag. Wordt er wel goed gekeken naar hoe het kan komen dat de leerling dit gedrag vertoont. Probleem gedrag vind zijn oorzaak vaak in verschillende factoren. Zo zijn er genetisch bepaalde factoren die een invloed kunnen hebben op het gedrag en zijn er omgevingsfactoren die invloed hebben op gedrag.

Een stukje Cultuur

Een mooie metafoor hiervoor zijn de kunstwerken van kunstenaar Jean Tinguely. De kunstwerken van Tinguely zijn vaak complexe werken die in beweging kunnen worden gebracht. Het in beweging brengen kan bij ieder willekeurig onderdeel van het kunstwerk worden gedaan. Draaien aan het ene tandwiel (één factor) zorgt er dus voor dat alle andere tandwielen ook in beweging komen (andere factoren) . Er is dus altijd een directe wisselwerking tussen de verschillende factoren in het ecologisch systeem .

Ecologisch Systeem

De eerder genoemde factoren kunnen verdeeld worden in niveaus. Deze niveaus vormen samen het ecologisch systeem (Bronfenbrenner).

In de afbeelding hiernaast kan u zien welke niveaus er zijn en welke factoren er bij die niveaus horen.

Bronnen:

- www.systeemtheorie.nl